Datum samotné akce již sice není zrovna aktuální, ale o to v tomto případě vlastně vůbec nejde. Po několika debatách o všem možném i nemožném, kdy se třeba v sauně a následně u piva řeší veledůležité problémy a kdy se většina témat týká kol, skončili jsme kde? Správně, opět u kol! :) Ovšem tentokrát ne u dvou (bicykly), ale u čtyř (auta). Inspirací byly historky ze závodů ze 70 – 80tých let, kdy bylo také ledacos pěkného a zajímavého k vidění a nemohlo to skončit jinde, než u “škodovek” a to samozřejmě u opravdu slavných stotřicítek (Š 130RS). Mimochodem v zahraničí měly přezdívku “laminátové (nebo taky papírové) Porsche“ a v žádném případě zde nešlo o přezdívku posměšnou! Právě naopak! (Dnes už je značka Škoda ve světě známá díky svému kompletnímu výrobnímu programu a to je jen dobře!). Debata tedy sklouzla k tomu, kde jsou tyto ikony motoristického sportu k vidění a že vlastně zakladatelé značky (původně Laurin & Klement) byli v prvopočátcích výrobci bicyklů. Z toho už jen logicky vyplynulo, že by stálo za to, navštívit místo, kde vznikaly jedny z prvních kol, motocyklů a následně i automobilů na našem území. Potom už jen stačilo, že Kuba kontaktoval svého známého, pana L.Koubka přímo z Boleslavské automobilky a ten nám s nevšední ochotou zprostředkoval návštěvu nejen muzea, ale i depozitáře, samotné výroby a dokonce i dílnu závodního oddělení Škody motorsport! Tímto mu ještě jednou mnohokrát děkujeme!!! :)
Z pochopitelných důvodů není všude možné fotografovat, tak jen něco málo pro ty, kdo ještě uvedená místa nenavštívili: Tohle je, v rohu odstavená, jedna ze studií/variant upravené Š 130RS pro okruhové závody (pro zajímavost, v Anglii v té době jezdily podobně upravené škodovky okruhové závody, tzv. Supersaloons, ovšem montovali do nich podstatně výkonnější agregáty, například i slavný Ford Cosworth DFV, který se v té době používal ve F1!) Zde ještě jednou v černobílém vydání, zde se nám ovšem trochu ztrácí modelka… :) Pěkná mladá děvčata k závoďákům vždycky patřila! … detail loga “českého Rollse” Je to opravdu Škoda! A škoda, že už je takových skvostů málo… Detail vyladěného designu zpětného zrcátka (Š Octavia). Ta “mávátka” na předním skle dnes působí srandovně, ale on i takový Mercedes měl v té době úplně stejná… …a on je to dokonce kombík! A jedny z posledních modelů měly už řazení na podlaze, jó, panečku, s tím už se dělala paráda…:) Popular byl ve své době velice populární … klika sice jako od záchodu, ale když se vycídila Sidolem…! :-) A kam s rezervou – no přeci tam, kde nejmíň překáží a je okamžitě po ruce! Detail mřížky odvodu vzduchu od chladiče na kapotě dalšího bonbonku Š200RS! To byl prototyp, z něhož nakonec slavná stotřicítka vykrystalizovala – tohle když tenkrát někdo viděl na vlastní oči, tak vlastně špatně viděl, protože silně zaslzely… :) Nádhera! Další detail – vyrobily se dva prototypy a mohly jezdit na soutěžích jen u nás doma (homologace :)) Koho zajímají detaily - dejte do vyhledávače Škoda 200RS – a dozvíte se více. Busty pánů zakladatelů. …”stručné” životopisy… … a ještě nezapomenout na toho druhého! Cyklistům netřeba komentáře – tuhle značku zná asi každý… Takhle nějak vypadaly první výrobky… Dnešní sedla “s dírou” – žádná novinka! :) Gripy jsou zřejmě z jasanu… Několikagenerační řetěz, ten převodník taky jen tak někdo nesjede… poctivá kovařina :). … navoskovat knír, nasadit brýle, dáma uvázat sváteční slamák a jedééém… na víkendový piknik. Popiska typu v dobovém showroomu Pamatuju, že většina majitelů měla své Spartaky a Oktávky přesně takhle naleštěné – vždy se tomu o víkendu věnovala celá rodina. O tyhle krasavce se ale staral najatý šofér… Dnes už mistři koláři zanikli, ale byl to kus kumštu, vyrobit tyhle loukotě! … třída pro bankéře, fabrikanty, ministry, presidenty, … Dobrý duch celé akce – pan L. Koubek. Ještě jednou děkujeme! Páni karosáři (designéři) měli už tehdy zajímavé nápady a ledacos se, alespoň v náznacích, objevuje stále… … no není to vymazlený kousek??? Něco z depozitáře – formulka pana Závodníka (!) Oldřicha Brunclíka. Pro nepamětníky: pánové Brunclík, Bobek, Horsák, Žid, později Blahna, Zapadlo, Kvaizar, Janeček,….. ti všichni uměli nejen za volantem, ale zásadně se podepsali i na vývoji všech typů, a to často i za podmínek …. Raději ani nemluvit! Všem jim patří pocta a velký dík! Ještě jednou detail okruhového speciálu… … a muzejní “uloženky”, která čeká na rekonstrukci a své místo v expozici. Na shledanou!